De Gouden Spaak 2024

Stad Gent

TL;DR
We gaven De Gouden Spaak 2024 een strakke, opvallende visuele identiteit, waardoor het uitgroeide tot een symbool van fietsexcellentie met een ontwerp dat prestige en toegankelijkheid in balans brengt.

In het kort

De "Gouden Spaak"is een viering van de fietscultuur in Gent. Voor de editie van 2024 kreeg Supermachine de opdracht om een opvallende nieuwe visuele identiteit te creëren die de prijzen zowel prestigieus als toegankelijk positioneert. Van een sierlijk logo geïnspireerd op de gouden eeuw van het wielrennen tot levendige graphics die de energie van de Fietsambassade weerspiegelen, we zorgden ervoor dat De Gouden Spaak om de juiste redenen de aandacht trok.

De uitdaging

Hoe ontwerp je een visuele identiteit die high-end aanvoelt, maar toch trouw blijft aan het laagdrempelige, gemeenschapsgerichte karakter van de Fietsambassade? De uitdaging lag in het vinden van de perfecte balans tussen klasse en herkenbaarheid, terwijl het ontwerp tijdloos genoeg bleef voor toekomstige edities.

Het inzicht

Fietsen is in Gent een levensstijl: praktisch, duurzaam en gevierd. Door het ontwerp te verankeren in de rijke fietserfgoed, maar het te moderniseren met dynamische, veelzijdige elementen, konden we zowel de prestige van de prijs als de inclusiviteit van de Fietsambassade vastleggen.

De uitkomst

Supermachine creëerde een merkidentiteit die de perfecte mix biedt tussen stijl en inhoud. Een tijdloos, gouden spaaklogo werd het middelpunt, aangevuld met een veelzijdige visuele toolkit waarmee De Gouden Spaak zowel digitaal als in print kon schitteren.

In getallen

In detail

"

Dit was niet ons eerste project samen met de Fietsambassade. Tijdens COVID steunden we studenten in Gent met onze "Ge gaat er wel geraken"-campagne.

We startten met twee duidelijke ontwerpopties: een gedurfde, kleurrijke stijl versus een meer klassieke, high-end benadering. Hoewel de kleurrijke optie energie uitstraalde, koos het team uiteindelijk voor de stijlvolle esthetiek, geworteld in de wielertraditie.

Het logo vormt het hart van de identiteit, met gouden spaken in een half wiel en typografie geïnspireerd op de gouden wielerjaren. Dit tijdloze ontwerp straalt niet alleen prestige uit, maar is ook makkelijk aanpasbaar voor toekomstige edities, waarbij enkel het jaartal gewijzigd hoeft te worden.

Om het logo te ondersteunen, ontwikkelden we op maat gemaakte illustraties, geïnspireerd op wielen en spaken, die als grafische elementen in alle uitingen gebruikt kunnen worden. Of het nu gaat om banners, digitale advertenties of certificaten, deze elementen zorgen voor een samenhangende visuele identiteit.

Ook je merkidentiteit naar een hoger niveau tillen? Mail ons op: hello@supermachine.be.

Je hebt alles gezien tot hier.
Geen zorgen, er is nog veel meer te ontdekken.