België’s Gouden Erfgoed

VLAM

TL;DR
We zetten Belgische frietjes in de spotlight met een creatieve, meerjarige campagne die erfgoed, humor en onweerstaanbare visuals samenbracht.

In het kort

Frieten maken deel uit van onze Belgische identiteit. Voor VLAM’s jaarlijkse “Week van de Friet” vierden we deze geliefde traditie met gedurfde campagnes die culturele trots, humor en creatieve activaties combineerden. Drie jaar lang brachten we de Belgische friet naar de voorgrond, zodat niemand eromheen kon en iedereen er zin in kreeg.

De uitdaging

VLAM wilde Belgische frietjes, frituristen en de bijbehorende cultuur eren op een manier die fris, leuk en écht Belgisch aanvoelde. Met een breed publiek als doel was de uitdaging om verrassende en plezierige concepten te vinden die stevig verankerd bleven in ons erfgoed.

Het inzicht

Erfgoed hoeft niet saai te zijn. Door de iconische status van frieten te koppelen aan onverwachte culturele momenten, zoals klassieke landmarks in een nieuw jasje of muzikale en artistieke knipogen naar de Belgische cultuur, creëerden we campagnes die fris, lokaal en trots aanvoelden.

Het resultaat

Met slimme PR, opvallende activaties en boeiende sociale media maakten we van de Week van de Friet een jaarlijks hoogtepunt. Van reusachtige frietzakken op standbeelden tot muzikale muurschilderingen en zelfs een speciaal frietetersstandbeeld: de campagnes waren net zo leuk en gedurfd als de frietjes zelf.

In getallen

3,5 miljoen+
in earned media
Duizenden
deelacties en interacties
3
jaren campagne

In detail

"

Wat begon als drie jaar, groeide uit tot zes jaar omdat VLAM ons vertrouwde om de Week van de Friet te laten schitteren. 

We trapten in 2019 af met een knaller door erfgoed en humor samen te brengen. Overnacht gaven we iconische standbeelden in Vlaanderen een make-over met reusachtige frietzakken. Deze verrassingsinstallaties waren niet te missen en zorgden voor een stortvloed aan glimlachen, selfies en sociale shares. Zelfs verkeersborden kregen een ludieke twist: waarschuwingsdriehoeken werden met afwasbare verf omgetoverd tot frietzakken. Deze speelse guerillamarketingcampagne trok nationale aandacht en leverde een hoop gratis media-aandacht op.

Door gedurfd en creatief te zijn, kun je veel gratis media-aandacht verdienen. Lees hier hoe we we dat juist doen.

Voor het tweede jaar gaven we een muzikale draai aan het erfgoed. In samenwerking met lokale straatkunstenaars creëerden we muurschilderingen geïnspireerd door klassieke Vlaamse liedjes in steden als Gent, Leuven en Hasselt. Deze levendige werken eerden zowel de Belgische muziek als de friet, en maakten van saaie muren echte trekpleisters. Een gerichte sociale media- en influencer-campagne zorgde voor maximale buzz, terwijl interactieve polls en uitnodigingen naar frituren nog meer Belgen betrokken.

De grote finale was een eerbetoon aan de frieteters zelf. Op de Grote Markt in Brugge onthulden we een speciaal standbeeld, compleet met een koninklijke inhuldiging door Prins Laurent en regeringsvertegenwoordigers. Het standbeeld werd meteen een Instagram-hotspot. Om de campagne breder uit te dragen, lanceerden we een digitale campagne vol grappige frietweetjes, “hangry” humor en een quiz waarmee mensen hun innerlijke “frieteter” konden ontdekken.

Elke geïnvesteerde euro leverde een enorm rendement op, met media-aandacht die onze inspanningen vertienvoudigde. Van radio en tv tot sociale media en nationale kranten: de Week van de Friet groeide uit tot een nationaal evenement dat Belgen samenbracht rond hun liefde voor frieten.

Geïnspireerd om van jouw verhaal een nationaal moment te maken? Laten we het waarmaken: hello@supermachine.be.

Je hebt alles gezien tot hier.
Geen zorgen, er is nog veel meer te ontdekken.