Klimaatverandering vraagt om actie, zelfs in de achtertuin. Maar stereotypen over natuurvriendelijke tuinen houden mensen vaak tegen. Met "Het zaad van een maat kan geen kwaad" lanceerde de Provincie Oost-Vlaanderen een ludieke campagne om huiseigenaren te inspireren de perfect ontworpen tuin in te ruilen voor biodiversiteit. Van zaadzakjes tot geestige bushokjesposters, we maakten groen worden cool, toegankelijk en vooral gedenkwaardig.
Tuinen in Oost-Vlaanderen: vaak gedomineerd door bestrating, siergras en plastic hekken. De perceptie van een natuurlijke tuin? Te vaak afgedaan als rommelig en onverzorgd. Hoe kunnen we dit veranderen? Door te laten zien dat greenscaping niet alleen goed is voor de planeet, maar ook sexy, praktisch en... leuk!
Humor en emotie doorbreken barrières. Met brutale copywriting en opvallende out-of-home advertenties trokken we de aandacht, daagden we percepties uit en voedden we onze gemeenschap. Gratis zaadpakketten maakten actie ondernemen eenvoudig, één voor jou en één voor een vriend. Het zaad van een vriend is tenslotte alles wat je nodig hebt!
De campagne deed hoofden omdraaien en harten winnen. 76 OOH-aanraakpunten in heel Oost-Vlaanderen maakten "Het zaad van een maat" onmogelijk te negeren, de eerste dag werd de campagne opgepikt door Radio 2, waardoor honderdduizenden mensen werden bereikt met 0 extra media-investering. Online zorgde de campagne voor bijna 20.000 websitebezoeken, waarbij duizenden gratis zaadpakketten bestelden. De buzz bereikte niet alleen mensen, maar plantte ook ideeën voor een groenere toekomst.
"
Groen zijn is iets om trots op te zijn - en dat zijn we, heb je onze "geitenwollensokken" al gezien? Bekijk ze in onze winkel en word lid van de Supermachine Club.
Het begon allemaal met opvallende posters. Ze werden geplaatst bij 76 bushokjes en op drukbezochte locaties en waren onmogelijk te missen. Teksten als "I dig you" en "Do you want to pick my flower?" trokken de aandacht van mensen en leidden hen naar een levendige landingspagina vol tips, trucs en gratis zaadpakketjes om te delen met vrienden. Deze posters brachten niet alleen een boodschap over, maar wekten ook nieuwsgierigheid en gespreksstof op.
Lokale media pikten de campagne snel op. Radio 2 Oost-Vlaanderen en regionale media besteedden aandacht aan het verhaal, waardoor het ook buiten de straat werd verspreid en meer dan 15.000 euro aan mediawaarde opleverde. Deze organische buzz zorgde voor extra geloofwaardigheid en bracht het idee bij de mensen thuis.
Om het momentum vast te houden, ondersteunden we de campagne met een gerichte digitale strategie. Advertenties in sociale media op Pinterest en Meta vulden de offline inspanningen aan en bereikten huiseigenaren waar ze al op zoek waren naar inspiratie. Via deze platforms konden we de speelse toon van de campagne versterken en verkeer naar de landingspagina leiden.
Door impactvolle OOH te combineren met radio buzz en digitale betrokkenheid, sloeg de campagne aan bij de inwoners van Oost-Vlaanderen. Bijna 40.000 zaadzakjes werden besteld en talloze huiseigenaars begonnen hun tuinen te herdenken. Dit was meer dan alleen een campagne, het was het begin van een beweging: het bewijs dat een eenvoudig idee een groot verschil kan maken als het in de juiste grond wordt geplant. We hielden de beweging levend met altijd content in zowel nieuwsbrieven als blogartikelen en seizoensgebonden tips om concrete actie te ondernemen. Dit is essentieel om de gemeenschap betrokken en gemotiveerd te houden.
Op zoek naar een creatieve partner? Neem contact met ons op hello@supermachine.be