Klimaatverandering aanpakken? Dat is geen nieuw verhaal. Al jaren worden we overspoeld met doemscenario’s, ingewikkelde termen en een eindeloze stroom cijfers en grafieken. Maar helpt het? Niet echt. Steeds meer mensen haken juist af, uitgeput door die constante golf van negatieve berichten. Klimaatmoeheid slaat toe, terwijl het klimaatvraagstuk juist om actie schreeuwt.
“We vertellen het verkeerde verhaal”
Het klimaat? Daar gaat het niet best mee. Negatieve berichten vliegen ons om de oren. Elke krant schreeuwt hoe slecht we bezig zijn, en dat maakt ons moe. We verliezen de moed. We voelen steeds minder, zelfs als het om iets zo belangrijks als het klimaat gaat.
In de negatieve berichtgeving komt vaak een opgeheven vingertje om de hoek kijken. Het is altijd iemands schuld… De nadruk ligt vooral op wat nog niet goed gaat en nauwelijks op de inspanningen die al worden geleverd. Het lijkt alsof we nooit genoeg doen; we moeten meer en mogen minder.
Klimaatcommunicatie mist ook vaak tastbaarheid. Het probleem lijkt ver weg, in tijd en plaats. Te weinig wordt concreet gemaakt wat klimaatverandering en de oplossing hier en nu betekent. Tegelijk hebben de oplossingen vaak geen snel effect. Of toch geen dat we makkelijk zien, voelen, ruiken of horen.
Nieuwe regelgevingen en wetgevende kaders volgen elkaar in sneltempo op. Alles verandert zo snel dat het nauwelijks bij te houden is. Hier in België heeft elk bestuursniveau dan ook nog eens zijn eigen visie en regeltjes. We raken overdonderd door de hoeveelheid informatie.
Helaas maken veel partijen handig gebruik van deze complexiteit. Bedrijven doen aan greenwashing, terwijl klimaatontkenners alles in twijfel trekken.
Problemen met klimaatcommunicatie leiden tot klimaatmoeheid. Het effect is averechts: in plaats van meer actie, lijkt iedereen steeds meer op te geven…
Het klimaat wordt te vaak gezien als een politiek standpunt in plaats van een wereldwijd probleem. Ben je voor het klimaat of duurzaamheid? Dan moet je wel tegen ondernemers, boeren, (vul zelf gerust aan) zijn! Door die verdeeldheid krijgen we soms de term ‘geitenwollensok’* naar ons hoofd geslingerd, met alle negatieve connotaties van dien.
*Ons maakt dat eigenlijk niet veel uit. Sterker nog, we omarmen de term en claimen hem voor onszelf.
“We zijn klimaatmoe”
We zijn uitgeput